» kerkgebouw
Een stukje geschiedenis Een stukje geschiedenis
De restauratie van de kerk en de toren in de periode 1980/1982 heeft daarin verandering gebracht. Door het maken van twee doorbraken in de zijmuren en het inkorten van de oude spiltrap kan de toren weer dienst doen als toegangsportaal naar de kerk en de kleine en grote conistorie

Tussen 1530 en 1550 heeft men in enkele bouwfasen de oude kerk vervangen door een groter gebouw in laat Gotische stijl. Eerst werd het huidige 7 meter brede koor gebouwd. Vervolgens is het 10 meter brede middenschip gebouwd, en werd de toren verhoogd met een klokkenstoelruimte.

Na de Reformatie, omstreeks 1575, werd de indeling van de kerk aangepast aan de behoeften van de 'nieuwe leer'. De leefgewoontes veranderden en het begraven in de kerk werd duidelijk waarneembaar weergegeven op de grafzerken, waarvan er 58 stuks in de kerkvloer werden aangetroffen. Tegenwoordig zijn er nog enkele oude grafzerken te zien. Deze liggen onder de kansel, en de grootste is te vinden in het koor achter het orgel, waar de ambachtsheren een speciale grafkelder hadden.

De 18e eeuw en de Revolutietijd zijn in H-I-Ambacht geruisloos voorbijgegaan. Er was veel armoede in de streek en een toenemend inwonertal in de tweede helft van de 19e eeuw. De roep om meer kerkruimte werd zo aanhoudend, dat er uiteindelijk maatregelen werden getroffen. In 1886 werden dan ook, in drie maanden tijd, de twee uitbouwen gemaakt, die er nu nog steeds zijn. Daarvoor werden de oude zijmuren afgebroken. Er kwam zo een vrij oppervlak van 300 m², waar men 575 vaste zitplaatsen wist te timmeren. Na 90 jaar werd deze krappe toestand veranderd. Het aantal werd teruggebracht tot 450 plaatsen, waarvan 150 losse stoelen.
Bij binnenkomst is er aan de rechterhand de toegang tot de achthoekige vergaderkamer (consistorie). Deze werd in 1872 in een Engelse Tudorstijl gebouwd. Linksaf komt men via een vestibule, langs de  kleine werkkamer, in de eigenlijke kerkruimte.

In 1981-1982 werd een groot restauratieplan uitgevoerd waarbij de orgelgalerij gesloopt werd en het orgel vrij kwam te staan in de koorruimte.
De restaurateur van de kerkbanken heeft zich in 1982 laten leiden door de aangetroffen 19e -eeuwse bankopstelling en vormgeving. De zijkanten van deze vaste meubilering (en dus ook de klapdeurtjes) zijn origineel, maar de zitmeubels zelf zijn gemoderniseerd.
Het kerkgebouw is een Rijksmonument. De consistorie een Gemeentemonument.